heartbeat

Friday, March 1, 2013

Duduk empat jam sehari boleh menjejaskan kesihatan


Assalamualaikum...

Tadi ada terbaca satu artikel menarik tentang kegiatan duduk selama empat jam setiap hari boleh menjejaskan kesihatan. Rsanya info ni menarik untuk di kongsikan bersama ye dop? 

So, I dengan baik hatinya, telah copy and paste kat entry sini lah ye.. Untuk bahan bacaan kita bersama kan.. bagus sharing info ni, mana yang elok, kita share la kan. Yang tak elok tu, kita jadikan sempadan... eeecceehh...

Jom baca artikel yang menarik ni eh... Jomssss......


SYDNEY: Satu kajian besar-besaran di Australia mendapati kegiatan duduk selama empat jam setiap hari boleh menjejaskan kesihatan.

Kegiatan ini dikatakan boleh meningkatkan risiko seseorang terhadap penyakit yang serius.

Para penyelidik Universiti Western Sydney telah membuat kajian terhadap 63,048 individu lelaki pertengahan umur yang merekodkan jumlah jam yang diluangkan sehari dengan hanya duduk.

Daripada jumlah itu, mereka yang duduk lebih empat jam sehari berisiko menghidap penyakit jantung, hipertensi, penyakit kardiovaskular, kencing manis dan juga beberapa jenis kanser.

Menurut kajian juga, lebih lama seseorang itu duduk, lebih tinggi kecenderungannya untuk menghidap penyakit.

Meskipun kajian hanya melibatkan lelaki pertengahan umur, tetapi ada kemungkinan ianya juga boleh melibatkan peringkat umur lain.

Namun, para penyelidik belum dapat memastikan kebenarannya.

Menurut mereka lagi, salah cara satu cara untuk mengurangkan risiko penyakit adalah dengan memperbanyakkan senaman.

Selain itu, seperti kajian yang telah dilakukan sebelum ini, senaman juga dapat memanjangkan jangka hayat seseorang individu.




Source:-



No comments:

Post a Comment