heartbeat

Saturday, January 30, 2016

Congratulations my dear daughter. She did it again.


Assamualaikum..

Sebagai mana berjanji dalam entry yang lepas, dah janji nak update kerap entry kan.

Memulakan semangat update entry dengan throwback memori meraikan anak daraku cemerlang dalam peperiksaan akhirntahun 2015. Syukur Alhamdulillah, ku panjat kesyukuran padaMu Ya Allah atas doaku dimakbulkan, dia berjaya mengekalkan nombor dalam darjah iaitu tempat pertama di dalam kelas. Sesuatu yang indah buat dia dan mak dia of course.. Hehehe.. Di sebalik kejayaan dia mengekalkan kedudukan dalam kelas, terselit 1001 ujian.. Ye lah kan, tahun 2015, kita di banjiri dengan kepulan kepulan asap jerebu yang sangat menggangu kita di bumi Malaysia. Sehingga sekolah ditutup akibat jerebu yang amat teruk. Kena pulak dengan minggu peperiksaan akhir tahun. Kacau betol.. Sape tak susah hati kan nak lepaskan anak ke sekolah andainya sekolah dibuka tapi keadaan jerebu masih teruk, dengan nak exam lagi. Makin susah hati mak bapak semua.

Tapi Alhamdulillah sangat sangat. Syukur tak terhingga bila jerebu berkurangan, minggu exam yang ditangguhkan kembali berjalan lancar, anakku tidak terkecuali mengambil exam dengan penuh debaran. Sudah la baca buku on and off dek terganggu dengan sekejap sekolah sekejap cuti. Penat mentelaah buku, alih alih esoknya cuti akibat herebu teruk. Memang mencabar tahun 2015 dan peperiksaan. Huhuhu.

Tapi anak dara ku berjaya membuat dan menjawap peperiksaan dengan baik.  Menurut dia lah kan. Budak budak semua jawap boleh aje.. Macam kita dulu exam, bila orang tanya mesti jawap semua boleh.. Hahaha.. 
Yang menjadi kerisauan adalah Bahasa Malaysia (BM), dia mmg agak kurang cekap dengan BM, jadi kerisauan tu lebih tinggi dari biasa. Ku cuba juga mengajar walaupon tidak mahir seperti cikgu BM dia kan.. Ade juga la kuncirahkan ilmu tak seberapa tu, dengan harapan dia serap ke dalam kepala dia. Alhamdulillah, dia boleh menjawab soalan. Ada juga tips dari ku yang boleh di guna pakai. Syukur sangat.



Dan akhirnya penantian tu berakhir bila mendapat keputusan exam dia. Mula mula memang tak meletakkan harapan, yelah kan dengan jerebunya, dengan cuaca panas sangat sangat, dengan sekolah dicutikan, pelbagai dugaan bumi Malaysia.. Mak dia mengharapkan dia dapat top 3 pon dah mencukupi agar tak jatuh sangat dar tahun sebelumnya. 

Ternyata, anak ku memberikan lagi sekali kejutan. Dia mendapat nombor 1 dalam kelas, dan keseluruhan darjah pulak nombor 14, memberangsangkan juga bagiku... Mak dia memang tak menduga.. Mak dia lagi sekali mendapat kejutan besar. Dia berjaya mengekalkan kedudukan dengan markah Matematik, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab tertinggi kelas. Fuuuuh.. Mak dia memang terkejut.. Bahasa Malaysia yang dirisaukan tu pon dapat ditawan dengan baik walaupon tidak tertinggi markahnya tapi cukuplah dia mengekalkan markah A kan. 




Teringat lagi dia tersenyum lebar bila pulang dari sekolah membawa result exam. Yang sebetulnya ku sudah tau keputusan dia sebabnya boleh semak dilaman web SAPS aje kan. Tapi ma dia sengaja merahsiakan biar dia resah sikit lah. Acah seronok pulak dia tidak keruan. Hehehe nakal mak dia kan.. Berbalik pada kisah dia senyum lebar tu, sampai di pintu rumah, dia belom masuk lagi dia dengan girangnya bagitahu dia nombor 1 lagi. Mak dia pon berlakon la sikit, menjerit seronok.. Padahal mak dia dah tahu 2-3 hari sebelum tu. Hehehe.. Bila dah petang sikit baru ku beritahu yang result dia mak dia dah tahu sebelum dia ambil result kat sekolah. Dia punyalah geram sebab sengaja bagi dia tak keruan katanya.. Mak dia memang sengajalah kan, biarlah dia tahu dari cikgunya baru lah seronok lebih sikit.. 


Dan acara penghujung tahun adalah Hari  Anugerah. Dia memang teruja untuk mengambil anugerah tahun 2015, dia kata seronok naik pentas bila nama disebut dan cikgu meraikan dia.. Yelah kan sape tak gembira bila diraikan.. Ku nasihatkan dia, supaya lebih fokus di tahun 5 nanti. Sebabnya dia dah masuk pra UPSR, jadi tak bole leka dan tak fokus. Dengan format UPSR ditukar, menggunakan format KSSR dan Bahasa Inggeris dipecahkan menjadi 2 kertas seperti Bahasa Malaysia. Jadi kena lebih berusaha untuk memahami konsep baru KSSR dalam UPSR kan.. Dia memberikan janji, cuba lebih giat dan fokus lebih lagi. Tapi biasalahkan namanya budak, akal untuk bermain senantiasa ada, jadi mak dan ayah dia harus sama sama memberikan sokongan dan dorongan untuk dia lebih fokus dan kekal fokus.. Insya Allah semoga dimudahkan urusan anakku. 

Terima kasih Ya Allah atas pemberianMu yang sangatku hargai ini. Terima kasih Ya Allah.

No comments:

Post a Comment