heartbeat

Monday, April 8, 2013

Cara SHARE iklan Churp Churp dalam blog

 
Assalamualaikum..
 
Haaaa... hari ini nak update entry pasal chur churp tu... Bagaimanakah caranya nak upload gambar serta link dari churp churp ke dalam blog kita.
 
 
Caranya mudah aje.. Tak susah mana pon, tapi still memerlukan skil cut/copy/paste dari beberapa application....
 
Jom kita belajar eh.. Sama sama jadikan entry ini bahan rujukan di masa hadapan.. :))
 
Step by Step:-
 
1. Memula log in ke http://my.churpchurp.com dan log in ID korang lah ye..
 
2. Bila dah success log in, korang akan di bawa terus ke main page. Kat belah kiri atas sekali ade perkataan REWARDS, korang klik situ. Macam contoh gambar bawah ni eh..
 
 
3. Lepas klik REWARDS tu kan, dia akan terus bawak korang ke page lain, yang mana ada segala macam kempen yang boleh kita share dalam social media kita tu.. macam ini :-
 
4. Kemudian, korang pilih la kempen mana korang nak up dalam blog.. My suggestion, up aje semua kempen yang ada dalam blog sebab kempen diorang bukan jangka masa panjang, jangka masa pendek aje.. ader time period la omputih kata.

korang klik Save & Copy yang box kaler hijau tu untuk dapatkan URL Link korang untuk di tepek dalam blog korang tu eh. Step ni boleh di buat selepas korang dapatkan url gambar kempen pon tak pe. Yang mana korang rasa senang la eh.


5. Now, best part, lepas pilih kempen yang menjadi pujaan hati tu, dia akan jump ke kempen yang di pilih tu la kan.. Now right click gambar tu dan save to computer korang. Untuk ape? untuk proses seterusnya. Contoh macam kat bawah ni ha:-
 
 
6. Seterusnya, bukak tab baru kat korang punya IE ke, Google Chrome ke untuk cari website IMGUR (www.imgur.com) yang boleh kita dapatkan URL gambar yang kita save dalam computer kat step no.5 tu kan, untuk ape ni? Ini untuk memudahkan kita memuatkan URL tu dalam page element dalam blog tu. Mesti kene ada URL kalo tak, macamner nak viewer nak tengok rupa kempen yang kita share tu kan.. :)
Don't worry, website ni free unless korang nak upgrade jadi pro, kene lah beli apps tu eh.. As for me, tak beli pon, guna yang free tu aje.. Ni rupanya IMGUR tu:-

7. Best part, klik box Computer kat bahagian atas kanan tu, yang ada tulis Upload Images tu untuk korang masukkan gambar yang korang save tadi. korang kene ingatlah save gambar chur churp tadi kat mana eh.

8. Lepas upload gambar yang korang nak tu, akan appear box macam ni:-
Then, korang klik start upload tu tau untuk website tu menjanakan URL yang di ingini korang :)

9. Dah klik start upload tu, dia akan uploading gambar tu sekejap. Bile dah siap uploading, akan appear macam ini:-
Lepas tu, pilih DIRECT LINK, ini memudahkan korang masukan ke dalam blog korang tu. short and simple je. tak de nak pening pening kan.. Right click URL tu dan copy.

10. Now berbalik kepada blog korang, pegi ke bahagian design yang ada kat atas belah kanan tu dan choose layout. Kendian, add gadget kat mana mana bahagian yang korang suka nak tepek iklan churp churp tu. Nama gadget tu adalah HTML/JAVASCRIPT

11. Sekarang, kat gadget HTML/JAVASCRIPT tu kan. korang paste url yang korang copy kat website imgur tu. Then korang copy aje I punya html ni, tapi jangan lupa tukarkan link churp churp korang ye yang I dah kalerkan kuning tu. Jangan ambil bulat bulat my link churp churp tu, nanti I punya link yang appear kat blog korang tu ha..

" alt="" title="Hosted by imgur.com" alt="" title="Hosted by imgur.com" style="”height:80px;width:80px;“/" />
 
P/S :-
Yang berwarna kuning tu make sure korang punya link tau yang korang save & copy dari step no.4 tau..
 
P/S:-
Yang img src="http://i.imgur.com/S3q1F.jpg(ini dari imgur direct link yang korang buat earlier tadi tau.
 
12. TAAAARAAAAAAAAA....... korang klik save and preview la kat blog korang tu.. Now, siaplah kempen korang yang nak di share kat blog :)
 
Harap dapat membantu korang yang baru nak memulakan sharing sharing iklan churp churp dalam blog korang eh.. :))
 
Sekian..



2 comments:

  1. alamakkk complicated :(
    xbape nk phm..xpe kite try.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Namy mira: ni cara paling senang yg kita buat godek2.. Ada tgk blog lain errr agak pening. So inilah cara yg paling sempoi. Tak de nak edit ape2 dah.
      Masa buat tu chill aje, jgn gopoh2.. Maybe memula tu tak familiar sbb tu rasa complicated. Once dah up 1 kempen kat side bar blog tu, yg lain bole copy paste aje. Tuka gambar je utk kempen2 lain.
      If ade soklan, tanya je k. Kita akn jwp yg mana kita tau. Yg tak tau kita sama2 godek sampai tahu. :))

      Delete