heartbeat

Saturday, February 13, 2016

Kongsi Resepi : Kobis Masak Lemak Putih


Assalamualaikum.

Hai hai semua. Hari ini, rajin nak share resepi masak masak ye. 

Hari ini lunch masak lemak kobis. Kuah putih tu. Disebabkan ter-rajin nak kacau gulai lama lama atas dapur tu yang terhasil masak lemak kobis. Hehehe yelah kan, masak guna santan ni tak bole tinggal macam tu je abis la pecah minyak, nanti tak jadi la masak lemak, jadi masak lemak pecah minyak. Ahaks. 

Ok, nak share kat sini resepi tu supaya senang nak belek kendian hari bila nak masak lagi. Masak lemak ni sekali sekala je suke nak buat, kalo selalu jadi jemu jugak. 

So silalah sesapa nak amek resepi ini. Kacang je pon bagi sesetengah orang kan. Tapi bagi diriku yang tak pandai masak ni, resepi ni sangat berguna untuk rujukan masa depan.

Chekidaut uolls..



Resepi Kobis Masak Lemak

Masa Penyediaan & Masak : 30minit

Bahan-bahan:-

Bahan A:
Kobis dipotong ikut citarasa
Karot di potong ikut citarasa
-basuh dan bersihkan kendian ketepikan.

Bahan B:
1/2 biji bawang besar di hiris 
2-3 ulas bawang putih di ketuk 
1 tangkai lada besar di hiris
Segenggam ikan bilis di rendam bagi lembut)
Suku genggam udang kering (direndam bagi lembut)
Garam ikut citarasa. 

Bahan C:
1/2 cawan santan kotak. ( guna santan original pon bole) 
1/2 cawan air masak.
- campurkan kedua bahan c tu jadi kan 1 cawan. 

Bahan D:
** 1/2 cawan air masak. **
 ( ini standby aje, kot kot campuran bahan C tu masih pekat, nak bagi cair sikit. Terpulang pada citarasa sendiri ya. Macam bondaku, suka pekat, baru best dia kata. 

Cara-cara:-

Masukkan bahan B dan bahan C dalam periuk. Kacau sokmo sokmo ye, jangan bagi pecah minyak.

Amik masa juga sebab guna api kecil, takut gak nak guna api sederhana takut pecah minyak uolls. Rasanya dalam 5-10minit juga. 

Bila dah nampak nak berbuih tepi tepi periuk tu, barulah masukkan bahan A pulak. Kacau lagi bagi sebati mesra mesra gitu. Biasanya tak masak lama dah ni, sebabnya tak nak bagi sayur kbis lembik sangat nanti tak de feel nak makan bunyi kruk kruk kan. Dalam 5-10 minit macam tu atau ikut pada citarasa uolls jugak lah. 

Masa ni bole rasa cukup tak garam, pekat sangat ke, cair sangat ke. Macam ku buat tadi, rasa masih pekat, so gunakan bahan D tu, tambah sikit bagi cair sket. 

So itu aje lah untuk hari ini. Sekian dan jumpa lagi uolls. 





4 comments:

  1. Replies
    1. masak kobis ni tak tau la mana asalnya. sebab saya org pahang, maka saya katakan dari pahang la kan.

      Delete
  2. Kelantan kot.. huhu sbb ni antara fevret kami..

    ReplyDelete
  3. Kelantan kot.. huhu sbb ni antara fevret kami..

    ReplyDelete