heartbeat

Tuesday, January 7, 2014

Tidak puas di tempat tidur

Error matching blog to blogger entry. If you are the owner of this blog, please check that there is no typo in your blog address and that you have pasted the code from the Add Ads page correctly (file:///var/mobile/Applications/3F7EDC49-3C6E-464A-A740-9BB5CB0A9827/Documents/Blogger/)

Assalamualaikum..

Hari ini nak share artikel yang kedewasaan sikit eh.. bukan nak melucah eh.. tapi ni kan salah satu medium untuk kongsi ilmu yang ada.. sori eh kalau sedikit 18sx....

artikel dari Utusan Online.. Mengenai 

Tidak puas di tempat tidur



EJAKULASI pramatang (PE) merupakan kegagalan seksual yang paling biasa berlaku dalam kalangan lelaki dan disifatkan sebagai kesukaran untuk mengawal pancutan air mani.
Berbeza dengan disfungsi erektil (ED) iaitu ketidakbolehan untuk menegangkan zakar bagi golongan Adam, PE kini dikenal pasti sebagai satu keadaan yang memerlukan sokongan dan bantuan perubatan oleh pelbagai pertubuhan kesihatan global seperti Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Persatuan Urologikal Amerika (AUA), dan Persatuan Antarabangsa Ubat-Ubatan Seksual (ISSM).
Ini memandangkan rawatan terhadap PE yang efektif dan mampu menambah baik kawalan ejakulasi pramatang, bakal meningkatkan kepuasan seksual serta kualiti keseluruhan kehidupan suami dan pasangan mereka.
Hasil daripada kajian kaji selidik yang dijalankan secara meluas oleh Menarini, sebuah syarikat biofarmaseutikal yang bertapak di Itali, mendedahkan bahawa masalah ejakulasi pramatang menyebabkan tekanan emosi dan kekecewaan yang serius terhadap golongan lelaki dan pasangan mereka.
Kajian dilakukan terhadap 3,500 responden dari sembilan negara di Asia Pasifik termasuk Australia, China, Hong Kong, Malaysia dan Thailand, pada pertengahan tahun lalu.
Menurut Pengurus Besar Menarini Malaysia, Cheah Chor Eng, kaji selidik ini mendedahkan kesan sebenar kepuasan seksual terhadap pasangan masing-masing. Paling membimbangkan apabila begitu ramai pasangan kecewa dengan kehidupan seksual mereka.
Lebih penting kaji selidik ini juga menunjukkan sejauh mana ejakulasi pramatang memberi kesan kepada pasangan, sama ada secara peribadi dan tahap perhubungan mereka.
Dalam pada itu Perunding Pembedahan Urologikal di Hospital Gleneagles Kuala Lumpur dan Profesor Madya Pembedahan Klinikal Universiti Monash Malaysia (Kampus Sunway), Prof. Dr. George Lee berkata, kesan ejakulasi pramatang ke atas lelaki dan pasangan mereka boleh menjadi begitu serius terhadap hubungan personal seseorang.
"PE membawa stigma yang besar kepada golongan lelaki sekali gus menghalang mereka daripada mengambil sebarang tindakan atas keadaan berkenaan.
"Menerusi kajian ini kami berharap golongan lelaki akan dapat menghapuskan stigma berkenaan dan berbincang mengenai masalah PE," jelasnya.
Sementara itu Perunding Kanan Pakar Urologi dan Ketua Unit Urologi Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Datuk Zulkifli Md. Zainuddin pula menegaskan, PE adalah situasi keadaan yang benar-benar memerlukan rawatan dan ditangani menerusi rundingan perubatan.
"Ejakulasi pramatang sama seperti isu kesihatan seksual lain yang boleh dirawat dengan jayanya. Adalah penting bagi seorang lelaki yang mengalami masalah ini berjumpa dengan doktor dan mengambil langkah serius untuk merawatnya demi menambah baik kehidupan seksual dan pasangan mereka," katanya.
Laporan kaji selidik ini kini boleh diakses di laman web yang baharu dilancarkan iaitu www.ControlPE.com.my. kaji selidik ini dijalankan oleh Kantar Health dan dibiayai oleh Menarini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20140107/ke_02/Tidak-puas-di-tempat-tidur#ixzz2piRmLmIA
© Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments:

Post a Comment