heartbeat

Wednesday, March 3, 2010

Doa Apabila Takut kepada Kejahatan Seseorang

Doa yang diajar oleh Rasulullah s.a.w ini diriwayatkan dalam Shahih al-Adab al Mufrad, no. 707.

"Ya Allah! Tuhan tujuh langit, Tuhan Arasy yang agung. Jadikanlah Engkau pelindung bagiku daripada fulan bin fulan (sebutkan namanya) dan para sekutunya dari kalangan makhluk-Mu. Jangan ada seorang juga daripada mereka yanng menyakitiku atau melampui batas terhadapku. Sungguh kuat perlindungan-Mu dan sungguh agung puji-pujian-Mu, tidak ada tuhan kecuali Engkau."

Diantara pengajaran doa tersebut:-

Apabila menghadapi  sesuatu masalah, kebimbangan atau hajat, tempat pertama yang kita ajukannya ialah kepada Allah swt.

Ketika mengajukannya kepada Allah, Rasulullah memulai dan mengakhirkan doa itu dengan pujian-pujian terhadap kebesaran Allah, Ini kembali mengingatkan kita kepada kebesaran Allah di mana tidak sesuatu masalah, kebimbangan atau hajat yang lebih besar daripada kuasa Allah, yang tidak mampu diselesaikan oleh Allah.

Nota: Ketika meminta perlindungan daripada perlindungan fulan bin fulan (sebutkan namanya) dan para sekutunya, rasulullah menambah "dari kalangan makhluk-Mu". Ini menyedarkan kita bahawa siapa jua sama ada manusia atau jin, yang berkuasa atau tidak, semuanya adalah makhluk Allah yang berada di bawah kekuasaan Allah.

Doa ini selain memohon perlindungan Allah, memberi motivasi kepada kita semua untuk tidak takut kepada sesama makhluk, sejahat mana sekalipun tindak-tanduknya.

No comments:

Post a Comment