heartbeat

Thursday, July 12, 2012

Merawat Angin Ahmar atau Stroke







Hari ini nak share pasal stroke atau angin ahmar. Penyakit ni berbahaya tau.. Jangan ambil mudah.. Nak tahu ape tu angin ahmar? refer dibawah ye.. Penerangan tentang angin ahmar ni di ambil dari Wikipedia Bahasa Malaysia..


Angin ahmar atau strok ialah masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak diganggu. Bahagian otak tersebut tidak lagi menerima oksigen yang mencukupi dan oleh itu, sel-sel otak akan rosak atau mati, dan mengakibatkan bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak itu tidak berfungsi. Angin ahmar ialah kecederaan saraf yang serius dan gejalanya ialah kehilangan fungsi saraf secara tiba-tiba.

Gangguan peredaran darah biasanya terjadi pada sisi arteri peredaran itu, walaupun gangguan ini juga boleh terjadi pada sisi vena. Angin ahmar telah dikategorikan sebagai kecemasan perubatan yang boleh menyebabkan kerosakan saraf yang kekal serta juga kematian jika tidak dikesan dan dirawat dengan cepat.

Ini antara bahan makanan yang boleh di gunakan untuk merawat stroke:-


Buah-buahan & Sayur-sayuran

1. Tembikai susu: mencairkan bekuan darah.

2. Avokado: menurunkan LDL kolesterol darah.

3. Pisang: menurunkan paras kolesterol dalam darah dan menguatkan jantung.

4. Epal: menurunkan kadar kolesterol darah, tekanan darah dan menguatkan jantung.

5. Belimbing: menurunkan tekanan darah.

6. Jambu Batu: menurunkan kadar kolesterol dalam darah.

7. Asparagus: menurunkan tekanan darah.

8. Bawang Putih: menurunkan serum kolesterol di dalam darah.

9. Kacang Buncis: mengurangkan kadar LDL kolesterol dalam darah.

10. Timun: menurunkan tekanan darah

11. Daun Seleri: menurunkan tekanan darah.

12. Lobak Merah: menurunkan kadar kolesterol darah.


Tumbuhan Herba

1. Barucina: memperbaiki sistem peredaran darah secara menyeluruh, membantu mencegah dan memperbaiki sumbatan-sumbatan yang berkemungkinan ada pada pembuluh darah.

2. Buah Makasar: bersifat hemostatik di mana ia boleh menghentikan pendarahan pada saat berlakunya strok. Namun begitu, jika pengubatan hanya berdasarkan pada buah makasar sahaja, hasil yang diperolehi tidak akan mencapai tahap yang maksimum. Penggunaannya perlu dikombinasikan dengan tanaman herba lain yang dapat membantu merawat strok secara menyeluruh.

3. Daun Dewa: digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan mencairkan bekuan darah yang mungkin berlaku selepas serangan strok. Ia juga digunakan untuk membaiki aliran darah secara menyeluruh dan berperanan untuk mencegah berlakunya penggumpalan darah dan mencairkan bekuan darah pada pembuluh darah.

4. Pokok Ati-Ati: bersifat antikaogulan dan mampu mencegah berlakunya penggumpalan darah. Namun penggunaannya perlu dikombinasikan dengan herba lain untuk menghasilkan kesan yang lebih maksimum.

5. Jati Belanda: berkhasiat menurunkan kadar kolesterol dan mencegah penimbunan kolesterol di dalam pembuluh darah. Penimbunan kolesterol dalam darah akan menyebabkan pembuluh darah tersumbat dan boleh menyebabkan punca berlakunya serangan strok.

6. Konfrei: berfungsi untuk mengawal kadar kolesterol dalam darah, memperbaiki peredaran darah serta menstabilkan tekanan darah.

7. Mengkudu: menurunkan tekanan darah tinggi ke tahap normal. Ia juga dapat menurunkan kadar kolesterol dalam darah.

8. Mahkota Dewa: menurunkan tekanan darah tinggi, melancarkan aliran darah, menurunkan kadar kolesterol, meningkatkan stamina agar pemulihan kesihatan selepas berlakunya serangan strok dapat dilakukan dengan cepat.

9. Pegaga: membaiki pembuluh darah yang telah rapuh, menurunkan tekanan darah ke tahap normal. Meningkatkan lagi kekuatan dengan pembinaan sel baru yang boleh menguatkan sel pembuluh darah serta mengurangkan tekanan darah.

10. Pulai: berperanan sebagai media dalam menurunkan tekanan darah ke tahap normal serta melancarkan aliran darah.

11. Sambung Nyawa: bersifat anti inflamasi, mengurangkan kadar kolesterol, menurunkan tekanan darah tinggi, menurunkan kadar gula dalam darah, melancarkan fungsi ginjal dan diuretik.

12. Hempedu Bumi: menurunkan tekanan darah tinggi, melancarkan aliran darah serta meningkatkan imunisasi bagi penghidap strok.

13. Sembung: menurunkan tekanan darah tinggi dan melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh.

14. Temu Putih: mencegah penggumpalan darah, mencairkan bekuan darah, melancarkan sistem aliran darah serta menghentikan pendarahan selepas berlakunya serangan strok.

15. Jintan Hitam: menjaga kestabilan kolesterol di dalam darah, meningkatkan daya tahan tubuh, melancarkan peredaran darah sehingga dapat mencegah berlakunya penggumpalan di dalam pembuluh darah.

13 comments:

  1. Salam.di sini sy nak kongsikan pengalaman mak sy yg pernah kena stroke .mak sy kena stroke bulan 3.sebelum pru 13.utk makluman mak sy kna stroke sbb jatuh tangga.itu pun sy perasan perubahan dia masa kat hospital mula mula jatuh tu dia tak nampak agt lg.tp bila kat hospital mak sy jd macam budak2.mulut dia jd senget.lps tu kwluar air liur.cakap oun jd tak jelas.so mmg dr sahkan mak kena stroke.so macam macam rawatan kami cuba utk pulihkan mak.tp kwadaan mwk sesikit ok.swhinggalah seorang kawan recmen bg mak makan ubat yg dari mekkah.alhamdulillah slps seminggu mak makan dia kembali spt org normal.dia boleh bgn jalan.dan plg ketara percakapan dia jd jelas.subhanaallah.Allah mendengar doa kami supaya turunkan ubat utk oulihkan kwmbali mak.sesiapa yg nak cuba utk org tersayang kembali pulih boleh hubungi sy 0139090296@0195491600

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak bukit, ubat ape yg diberikan pd mak awak tu?

      lagi satu kan, kalau mak awak kene serangan stroke(baru nak kena) cepat2 bawak gi urut, bg saluran darah lancar balik.. tu yg pasti dan saya lakukan pd mak mentua saya beberapa thn lepas.

      Delete
    2. Assalam anak bukit..
      Boleh saudara kongsikan dgan saya x? DH 6 bln kena stroke sebelah badan.. wassap saya 0196061829

      Delete
    3. As salam.
      Saya baru terbaca ttg datu produk dari shaklee iaitu vivix. Ada bbrp testimoni yg positif ttg ubat ini. Ia agak mahal tapi rasanya kalau utk mengubati, apa salahnya. Saya bukan agen atau stokis tapi terbaca ttg perkara ini. Sekian

      Delete
    4. As salam.
      Saya baru terbaca ttg datu produk dari shaklee iaitu vivix. Ada bbrp testimoni yg positif ttg ubat ini. Ia agak mahal tapi rasanya kalau utk mengubati, apa salahnya. Saya bukan agen atau stokis tapi terbaca ttg perkara ini. Sekian

      Delete
    5. salaam.. yang mana ada produk dalam pasaran yang baik tu bolehlah kita cuba kan, tapi pastikan semua produk yg nak dicuba tu ada kelulusan kementerian kesihatan. yelah sekarang ni banyak produk jadi bole rambang mata juga kan.. semoga dapat membantu ya

      Delete
  2. Saya nak share, ada juga seorang kawan ni, mak dia sakit mild stroke. Selepas 7 hari mengamalkan Vivix Shaklee, dah dapat gerakkan tangan. Seronok sangat dengan perubahan mak dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, segeralah cari ubat if terkena stroke.. yg paling bagus, pergi berurut..kasi lancar darah dlm bdn..

      Delete
  3. Assalamualaikum..shbat sklian..ad spe2 yg blh bg cdgan..mngenai stroke face..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.. Saya tak pasti, tp rasanya elok bawak pergi berurut. Tak dpt urut satu bdn, pegi urut di bhgn kaki tu, situ kan ade saraf semua dlm bdn kita. Cuba lah.

      Delete
  4. thanks info ni mmg berguna utk sy..dulu arwah mak sy juga pernah kena stroke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salaam tuan. semoga bermanfaat ilmu yg ada di kongsikan ini..

      Delete
  5. Masih buntu mencari ubat utk pulih 100% drp stroke.. siapa ada cadangan kongsi2lah tq

    ReplyDelete