heartbeat

Monday, July 30, 2012

Sakit Lutut Di Usia Tua


Pengenalan
Bila umur seseorang meningkat seusia 45 tahun ke atas ramai di kalangan mereka akan ke klinik swasta mengadu masalah sakit lutut. Sakitnya tiada kaitan dengan kecederaan semasa. Ia terjadi dengan sendiri. Ada yang bengkak, tidak boleh berjalan, tidak boleh memanjat tangga, tidak boleh bengkok sewaktu solat atau tidak boleh bangun dari kerusi.
Sendi lutut yang normal

Apa itu Osteoarthritis (os=tio=at=trai=tis)?

Osteo maknanya tulang,
arthro maknanya sendi,
itis maknanya radang.

Ia sejenis penyakit lutut yang melibatkan radang sendi lutut dan tulang sekelilingnya. Ia adalah sakit lutut di kalangan orang-orang yang berumur terutama 50 tahun ke atas. Ia disebabkan oleh proses ‘guna pakai dan haus’ (wear and tear).

Apa yang terjadi pada sendi lutut?
Pelapik di bahagian sendi lutut bagai tayar kereta. Pada suatu hari tayar akan haus kerana ia melalui pergerakkan yang terlalu lama. Begitu juga dengan pelapik sendi (iaitu articular cartilage dan meniscus) ia akan mengalami haus (degeneration) disebabkan oleh kegunaan yang terlalu banyak dan lama. Apatah lagi sekiranya kegunaan lutut yang tidak normal akibat kecederaan sebelumnya atau bebanan yang terpaksa lutut tanggung kerana berat badan seseorang yang berlebihan.
Punca pelapik lutut haus (degeneration) dengan cepat.
  1. Obesity
  2. Kencing manis
  3. Kecederaan kaki yang masa lalu. Kaki yang cedera akan membuatkan fungsi kaki tidak normal seperti sebelum itu lagi. Sedikit sebanyak tekanan terhadap pelapik lutut tidak sama rata lagi. Ini seperti keadaan tayar yang cepat haus disebabkan oleh balance atau alingnment yang sudah tidak normal.
  4. Radang lutut yang lain seperti gout (ga=ut), rheumathoid arthritis (riu=ma=toid, at=trai=tis). Radang sendi akibat penyakit tersebut membuatkan tekanan terhadap pelapik tidak sama rata dan mengakibatkan kerosakan pada pelapik.
  5. Kecacatan kaki yang azali (congenital).
  6. Keturunan (genetic).
  7. Penyakit saraf.
Tanda-tanda Osteoarthritis.
  • Sakit. Terutama semasa dan selepas pergerakan.
  • Terasa sakit bila ditekan di bahagian lutut yang terlibat.
  • Kejang atau sendi jadi kaku. Terutama sewaktu pagi atau setelah beberapa ketika sendi tidak bergerak.
  • Tidak boleh bengkok.
  • Terasa atau terdegar mengersik (crepitation) bila sendi digunakan.
  • Bengkak yang keras di bahagian yang terlibat disebabkan terjadinya cebisan tulang.
Apa perlu dilakukan setelah disahkan mengalami Osteoarthritis
  • Rehatkan sendi lutut. Bila mengalami kesakitan sebaiknya rehatkan lutut sebanyak mungkin. Contohnya 12 jam hingga 24 jam. Jangan memaksa menggunakannya kerana ini akan merosakkan lagi dalaman sendi lutut.
  • Senaman. Bila sakit sudah tiada atau berkurangan, lakukanlah senaman setelah mendapat kebenaran dari doktor. Lakukanlah senaman yang lembut dan sederhana seperti berjalan-jalan, mengayuh basikal atau berenang. Senaman juga sangat penting untuk menguatkan otot di sekeliling sendi agar sendi akan lebih stabil. Jika sendi masih sakit dan bengkak elakkan senaman dahulu.
  • Kurangkan berat badan. Berkeadaan obes dan berbadan berat akan membebankan sendi pinggul dan sendi lutut. Walaupun hanya sedikit kurang dalam berat badan, ia tetap dapat mengurangkan bebanan pada sendi tersebut.
  • Memanaskan sendi. Memanaskan sendi dengan dengan menggunakan air suam dalam botol atau pad atau mandi air suam selama 20 minit sekali untuk beberapa kali sehari boleh membantu meredakan kesakitan.
  • Ubat-ubatan. Ubat penahan sakit atau ubat anti radang sangat membantu mereda dan menghilangkan kesakitan. Ia boleh didapati dari klinik atau farmasi. Sekiranya ada gejala gastritis harus berjumpa dengan doktor terlebih dahulu. Krim panas juga boleh meredakan kesakitan.
  • Gunakan alat bantu. Alat Bantu boleh membuat lebih mudah untuk menjalani harian anda tanpa menekankan sendi yang menyakitkan anda. Tongkat mungkin mengambil berat badan dari lutut anda atau pinggul sewaktu berjalan.  Doktor atau ahli terapi okupasional ( Ocupational Therapy) mungkin mempunyai idea tentang jenis alat bantu yang sesuai untuk anda. Katalog dan kedai peralatan perubatan mungkin juga tempat untuk mencari idea.
Rawatan
  1. Ubat untuk menghilangkan sakit
  2. Fisioterapi
  3. Suntikan Steroid ke dalam sendi lutut.
  4. Pembedahan.


Source:Sakitanda.com

6 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... Saya share info diatas hanya lah salah satu penyebab sakit lutut yg boleh terjadi, and betul ibu mengandung dan menyusukan anak mmg akan lack kalsium jika tak dijaga dgn betul.. :) and saya sokong, Btul tak dpt dinafikan kurang minum susu yg menghasilkan kalsium mmg akan menyebabkan sakit lutut.. Sebab tu kita kena dptkan kalsium yg cukup amauntnya utk cover dlm bdn kita.. Lain org lain keperluannya kan? :) nnt saya akan blog walking and singgah ke link yg diberikan :) thanks in advance ya :))

      Delete
    2. Salam vitamomma Sori.. Salah tekan :( tertekan delete pdhal nak tekan reply.. Tgn beso gajah, nak tekan keypad phone yg cinonet

      Delete
  2. Salaam.. Ya ampun.. Tertekan delete.. Nak tekan replies.. Ya ampun.... Huk huk huk.. Ini lah padahnya browse guna telepon. Tgn beso gajah, nak tekan keypad kecik kuman.. Sori tau :(

    ReplyDelete
  3. Terima kasih ats perkongsian info yang bermanfaat.Jemput ke blog sy utk sedikit prkongsian atasi sendi dan lutut..
    http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/02/atasi-sakit-sendi-dan-lutut.html

    Nissa
    0193584312

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama.. terima kasih atas jemputan ya :))

      Delete