heartbeat

Thursday, July 5, 2012

Penjagaan Tambahan Untuk Muka

Assalmualaikum... 

Hari ini nak sambung topik semalam pasal penjagaan muka yang asas tu kan.. Kalau nak tahu penjagaan asas untuk muka refer sini ok.. Hari ini nak cerita pasal penjagaan tambahan untuk mendapatkan kulit muka yang makin menawan lagi tertawan.. :)


Setelah kita membersihkan muka dengan 3 langkah yang disebutkan sebelum ini, korang kene lah jugak buat extra penjagaan ye.. Bukan ape, kalau tak buat pon tak ape, tapi lebih cantik menarik tertarik kalau buat extra step ni.. Nanti yang akan dpt kulit wajah yang menawan, korang jugak kan.. ye dop? 

Penjagaan tambahan itu adalah sepertimana yang kat bawah tu eh.. Akan di ceritakan satu persatu.


KRIM SIANG/DAY CREAM


Day cream berfungsi untuk membantu mengurangi garis-garis halus dan kerutan, meregenerasi sel kulit lebih cepat, mengurangi flek hitam penuaan serta melindungi kulit dari sinar UVA dan UVB yang mengakibatkan penuaan dini. Day cream kaya manfaat ini juga membuat kulit terasa lebih kencang, halus, elastis, lebih muda, serta membuat kulit terlihat lebih bersinar.


Cara nak pakai adalah selepas cuci muka, pakai toner dan selepas pakai moisturizer.



KRIM MALAM/NIGHT CREAM


Sebelum tidur, inilah masa untuk korang pakai night cream ni untuk kebaikan kulit kita. Kulit kita terdedah dengan cuaca yang panas (Sinaran UV) dan juga udara yang tercemar. So its good bila kita rawat muka kita.. 

Antara kebaikkan memakai night cream ni adalah untuk anti-aging. Ape tu anti-aging? Haaa... meh nak bagitau.. Night cream banyak mengandung bahan retinol, glycolic acid, salicyclic acid dan retinyl acetate. Semua bahan tersebut akan membantu kulit korang untuk meningkatkan proses penggantian kulit lama menjadi kulit baru yang lebih sihat dan segar. Komposisi yang ade tu juga akan mengurangkan bintik2 yang tetibe muncul akibat usia yang semakin bertambah dan juga garis-garis halus dan kedutan yang muncul tu.

Selain tu, krim ni jugak memberikan Kelembapan Extra atau disebut ultra-hydrating, memberi nutrisi extra dan memberi efek menyegarkan.

Tapikan kadang-kadang komposisi yang ade tu boleh menimbulkan irritation, nak-nak pulak kulit muka korang tu kerap terkena cahaya sinar UV. So... sebab tu cara yang terbaik untuk  pakai krim dengan komposisi tersebut paling dilakukan pada malam hari.

Bila masa yang sesuai nak pakai krim ni?  Before kita nak tidur iaitu selepas cuci muka dan pakai toner then pakai la night cream ok.



FACIAL SCRUB


Scrub ni yang bila korang pakai rasa macam bijik-bijik pasir tu... Sekali seminggu atau dua kali seminggu tu kan korang kena pakai facial scrub untuk membuang sel-sel kulit mati yang ada kat permukaan kulit kita. Bila kita rajin pakai facial scrub,  ada banyak kebaikannya dan yang paling penting untuk mengurangkan white head,  elakkan black head menghaluskan kulit korang.

Scrub ni boleh pakai before pencuci muka,  atau tak payah pakai pencuci muka dulu pun takpe. Yang penting,  basahkan muka dulu.  Make sure korang beli scrub yang sesuai untuk kulit muka korang tau.  Katakanlah untuk kulit berjerawat,  dia punya bijik-bijik scrub kecik sikit sebab kulit tu sensitive. Kalau untuk lelaki,  dia punya bijik-bijik scrub lagi besar.


MASKER


Seminggu sekali atau dua kali pakai la masker.  Untuk memberikan nutrisi yang baik untuk muka korang. Ada macam-macam jenis masker.  Antaranya:-


a) Peel off - u olls pakai,  pastu boleh peel sekeping-sekeping macam kulit.   


b) Cream  - Yang ini paling popular dan diperbuat dari macam-macam jenis bahan mengikut kesesuaian.



c) Face Mask - Yang ini terbaru.  Mudah pakai dan lebih bagus sebab dikatakan lebih berkesan untuk kulit kita.  Tapi selalunya lebih mahal berbanding masker jenis lain.

Macam mana nak pakai..  Memula make sure muka korang bersih.  lepas je cuci muka dengan pembersih muka tu tak perlu pakai toner lagi.  Sapukan masker ke seluruh wajah dengan jari / applicator / brush sampai tutup semua bahagian muka kecuali area mata,  lubang hidung dan mulut.  Biarkan lebih kurang 15-20 minit.  Jangan cakap-cakap masa pakai tu.  Relax dan tidur.  Pastu cuci sampai bersih muka, pakai toner dan cream malam.  


Sangat sesuai dan best kalau pakai masker ni lepas korang scrub muka, sebab masa tu pori-pori kulit muka korang semua terbuka. Zat-zat senang menyerap ke dalam kulit muka tu...


Itulah serba sedikit tentang penjagaan tambahan untuk muka.. Silalah amalkan untuk mendapatkan kulit wajah yang anggun dan berseri.. chewaah.. Dah macam iklan pulok.. 

No comments:

Post a Comment