heartbeat

Wednesday, July 4, 2012

Penjagaan Muka

Hari ini nak ceita mengenai penjagaan muka asas. Apa yang perlu kena pakai? Apa yang kena pakai dulu?  Kenapa kita kena pakai?  Macam mana nak pakai? Nak pakai masa bila? bla..bla.bla.bla.


Untuk pengetahuan korang semua,  penjagaan muka ni bukan untuk perempuan je tetapi jugak untuk lelaki ok. Yer,  lelaki pun harus tau tentang semua ni. Siapa yang tak nak muka cantik, licin, berseri seri ye dop..

So tanpa melengahkan masa,pot pet banyak banyak pon tak guna kan,hehehe.. Ini adalah senarai yang korang kena gunakan mengikut turutan yang betul, ape kata orang putih tu,step by step. Ini adalah penjagaan paling asas ok. Cuba step ini dulu, bila dah terror, baru tambah step yang lagi advance ok..



Langkah 1

 Pencuci Muka/Facial Cleanser



Kenapa kena pakai?  


Korang kena pakai facial cleanser / pencuci muka.  Jangan pakai sabun mandian biasa yang korang gunakan utk sabun badan tu ye. Tak sama okay. Nanti jadi rosak muka tu.. Tak jamin ye... Pencuci muka adalah sangat penting untuk mencuci permukaan muka kita dari segala kekotoran. 


Pakailah setiap 2 kali sehari, masa mandi pagi dan sebelum masuk tidur.


Cara cara nak pakai? 

Amik sikit pencuci tu, picit ke, tuang ke atas tapak tangan.  Size duit syiling 5-10 sen dah cukup.  Pastu jadikan buih buih sabun sikit, pastu korang tepek kat muka. Cuci kat semua bahagian secara perlahan. Buat bulatan dari dagu ke pipi naik ke dahi, mesti putaran tu naik ke atas, jangan ke bawah. Sebabnya putaran ke atas tu bagi tegangkan muka, kalau ke bawah tu, tak bagi tegang tapi bagi cepat kedut. Pastu bilas dengan air.  Dan lap dengan tuala bersih. 



Langkah 2


Toner



Kenapa kena pakai?  
Kita kena pakai toner lepas cuci muka sebagai membuang baki-baki sabun yang ada kat kulit kita sebab air saja tak dapat membuangnya.  And also membantu untuk menutup pora-pora di permukaan kulit kita.



Silalah  pakai setiap kali after cuci muka dengan pencuci muka.

Cara cara nak pakai?
Amik toner, picitkan ke tuangkan kat cotton.  Pastu sapu kat muka kita. Sapu seluruh muka, cara sapuan sama macam cuci muka tadi tu, sapuan ke atas sebab ape? Sebab untuk tegangkan muka. Ingat tu



Langkah 3

Pelembab Muka/Moisturiser 



Kenapa kena pakai?

Moisteriser adalah teramat paling penting kepada kita semua.  Sebab zaman sekarang ni,  dengan cuaca tak menentu,  pencemaran alam dan macam-macam lagi,  so penting untuk korang memakai pelembab muka.  Ada macam-macam produk pelembab muka yang ada. Korang pilihlah apa yang paling sesuai untuk keperluan kulit korang.

Pakai setiap kali lepas cuci muka dan selepas pakai toner.

Kalau yang kulit berminyak,  belilah pelembab muka yang oil free. Untuk kulit berminyak juga kene gunakan tau.  Kalau tak memakai pelembab,  kulit korang akan menjadi lebih berminyak.  Percaya atau tidak tapi telah terbukti dalam sains. So belilah pelembab yang bagus iaitu OIL FREE!  

Kalau kulit kering,  belilah pelembab yang bagus untuk memberikan kelembapan dan minyak yang baik untuk kulit korang. Kulit yang kering cepat kedot tau!

Cara cara nak pakai?

Ambil sikit dan buat dot dot kat atas mukakorang. Pastu sapukan dengan jari.  Make sure sapuan ke atas jugak utk tegangkan kulit muka tu dan sama rata kat muka tu okay.

haaaaa tu adalah 3 langkah asas untuk korang ketahui untuk menjaga muka, senang kan.. 

Next entry nanti kita cerita penjagaan tambahan untuk muka ok.. Tunggu ye..







2 comments:

  1. wen sedang cari toner muka yang elok hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wen, ini pemerhatian saya: toner ape2 brand semua ok sbb biasanya water based kan.. Try je yg mana murah dan senang nak cari :))

      Delete